maandag 11 oktober 2010

Textiel in Jordanie


Zo ziet mijn nieuw tasje eruit en het andere is van een Bedoeine vrouw die haar tasje al veel heeft gebruikt.
In Jordanie wordt er geborduurd en geweven. Het weven gebeurd nog steeds op een zelf gemaakt raam van stokken en stenen ( in de woestijn) De tenten  zijn gemaakt van 8 banen die 16 meter lang en 60 cm breed zijn. Aan het begin van de zomer worden de geiten geschoren en dan gaan de vrouwen spinnen.
Er worden zakken geweven om over de ezels en kamelen te hangen , lange banen om de dieren en de tent te versieren ( heb in een tent ook versiering gezien met synthetische wol in felle kleurtjes) Het weefsel is zeer stug.

Na lang zoeken heb ik in een steegje een winkeltje gevonden waar er alleen dames geheel in het zwart aan het shoppen waren en er geen toeristische brol hing.
Uiteindelijk iemand gevonden die wat engels kon en die was zeer verwonderd dat ik naar katoen vroeg.
Had de keuze uit een kleed of tien want zeer raar zij dragen alleen synthetische kleding.
De voorkant en de mouwen zijn geborduurd met kruisjessteek.

In de woestijn werd er mij ook een kleed aangeboden waar zogezegd zijn vrouw 6 maanden aan bezig was geweest maar ik vrees dat dit kleed "made in China" was. Toch waren er mensen die het kochten voor veel geld.

1 opmerking:

  1. Zo te zien heb je weer heel wat mooie dingen gezien en ideeën opgedaan. (Het bedoeïne tasje is prachtig) Blij dat je weer terug bent en we regelmatig wat nieuwtjes op je blog kunnen lezen.

    BeantwoordenVerwijderen