woensdag 17 november 2010

Gevonden

Was al enige tijd mijn rozette verloren . Ben met opruimen maar eerst boven begonnen en daar heb ik ze gevonden achter een doos.
Soms vragen ze me hoe begin je aan een quilt en bij deze quilt was het iets dat ik meegemaakt had op een reis door Indie.
Je ziet er zoveel armoede maar de gids had ons gevraagd om niets te geven aan bedelaars maar schoolgerief mee te brengen die we in een klein dorpje aan de lokale school zijn gaan af geven.
Op een avond komen we uit een tempel en buiten zat een vrouw met baby die verminkt was aan haar gezicht. Haar echtgenoot had haar overgoten met spirit en in brand gestoken. Dit is nog een veel voorkomend probleem maar toen we daar waren was er op T.V. een item dat er een man en zijn moeder waren opgepakt.  In Indie moeten de ouders van de bruid een som betalen aan de ouders van de man en wanneer de mensen te arm zijn worden de vrouwen verstoten of in brand gestoken. ( Is nu bij wet verboden maar in de lagere kasten gebeurd het toch nog)
De blik van de vrouw , haar fel blauwe lompen en haar altijd tranende ogen kon ik niet vergeten. Ze had ook een stuk zijde uit een zak genomen die ik gekregen heb.
Wist de avond zelf al wat ik hier allemaal mee ging doen. Op de laatste foto hangt de quilt in Enghien maar zonder rozette want toen kon ik ze niet vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten