vrijdag 3 augustus 2012

Manifesta 9


De tentoonstelling wil een dialoog creëren tussen verschillende lagen van kunst, erfgoed en geschiedenis. Ik had op voorhand mijn twijfels want sommige moderne kunst is voor mij soms te moeilijk. Toch ben ik aangenaam verrast geweest .
De tentoonstelling gaat door in de oude mijn van Waterschei in Genk. Steenkool en mijnwerkers komen regelmatig terug in de werken.
www.catalog.manifesta9.org
Ik toon enkele  werken waar er textiel in verwerkt is .
Eva Gronbach gebruikt mijnwerkerskleding.
Ni Haifeng liet enkele tonnen textielresten aan elkaar naaien zodat er een groot, massief; nutteloos object ontstond , waarmee het productieproces belangrijker is dan het eindproduct.
Je ziet de naaimachine staan zodat je ook aan het kunstwerk kan meewerken.

Ana Torfs heeft onderzoek gedaan naar synthetische kleuren die uit koolteer verkregen zijn. De afdrukken in deze installatie zijn geïnspireerd op een handelscatalogus van de Bayer verffabriek uit 1910.
Oude merklappen met spreuken in talen van de verschillende nationaliteiten van de mijnwerkers.
Femke heeft ook een klein steentje mogen bijdragen. Ze staat hier voor een oude kaart van de mijn en Genk. De restauratie is van haar hand. Ik kon geen goede foto nemen want overal hingen er lampen of de vensters weerspiegelde erin. De kaart zal permanent in het mijnwerkersmuseum te zien zijn.

Deze maand staan er nog enkele tentoonstelling op het programma en blijft mijn werk even liggen.


2 opmerkingen:

  1. Hoi An,
    Zou je die link naar de Manifesta 9 Catalogus kunnen aanpassen? Die is nl. incorrect.

    Manifesta 9 Digitale Catalogus: http://catalog.manifesta9.org
    Manifesta 9 Website: http://manifesta9.org

    Groetjes en alvast bedankt!
    Patrizio Lo Forte
    Manifesta 9

    BeantwoordenVerwijderen
  2. volgens mij zag ik van deze tt ook op een ander blog foto's van deze prachtige tentoonstelling. Kan me voorstellen dat je verrast was.

    BeantwoordenVerwijderen