donderdag 7 april 2011

Quilt zelf ontwerpen

Vandaag de laatste groep en de laatste les tot september. Ik ga even een tussen pauze nemen met de groepen zodat ik me kan aanpassen aan de medicatie en mijn sissi uitrusting. Dit wil niet zeggen dat de dames geen huiswerk mee krijgen. Een tijd geleden heb ik het boek "Wild van quilt" van Chea Goossen gekocht.
Ik  heb het eerste blok gekozen, de tekening vergroot en nu kunnen de dames tijdens de vakantie beginnen kleuren en een eigen quilt ontwerpen.


Dit blok is afgeleid van het traditionele"Vriendschapsblok". Je kan het verschillende keren anders inkleuren , anders leggen en draaien. Je hebt 16 blokken nodig om al een quilt zelf te ontwerpen. Links zie je het blok telkens anders ingekleurd en gelegd en rechts boven zijn de blokken hetzelfde ingekleurd maar anders gelegd. Rechts onder zijn de kleuren hetzelfde maar anders gebruikt. Je ziet dat er vele mogelijkheden zijn , je moet alleen bij de stofkeuze rekening houden dat je geen grote patronen in je stof hebt. Ton-sur-ton , florale stoffen met kleine prints , marbles of batik zijn zeer geschikt.
Je kan deze blokken maken met mallen of met de paper piecing methode.
Het is nu aan de dames om te beginnen te ontwerpen en dan kunnen ook sommigen eens nadenken of het nog wel iets is om te volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten